Az Első Magyar Adria-kutató Expedíció 110
Emlékutazás az Adria szigetvilágában, az SMS Najade nyomán
Időpont: | 2023. szeptember 18-26. |
Utazás: | Különbusszal, kompokon és hajókon |
Szállás: | 3***-os szállodák 2 ágyas szobáiban |
Ellátás: | Reggeli (vacsora a szállodákban, azok közelében egyénileg megoldható) |
Létszám: | 42 fő + 1 fő szakvezető + helyi kísérők |
Magyar szakvezetés Budapesttől – Budapestig
A résztvevők 1 éves Magyar Földrajzi Társaság tagságban, s ezzel 1 éves A Földgömb magazin előfizetésben is részesülnek.
„Szerény kezdeményezésünkkel nemcsak a magyar tudományosságot sikerült tehát kivinnünk a tengerre, de egyszersmind a még ugyan csak kezdetén álló magyar oceanográfiai tudományt máris beillesztettük a nemzetközi oceanográfia hatalmas és tekintélyes szervezetébe. ” – Gonda Béla (1851 – 1933)
1913. október 10-én futott ki Fiume kikötőjéből az SMS Najade kutatóhajó, fedélzetén a korabeli magyar tudományos élet számos kiváló képviselőjével. A Magyar Adria Egyesület; a Magyar Nemzeti Múzeum; a Magyar Királyi Földtani Intézet; a Magyar Királyi Meteorológiai és Földmágnesességi Intézet; a Magyar Földrajzi Társaság, valamint több hazai egyetem műszereivel felszerelt hajó „utasainak” feladata egy igen nemes, a maga nemében legelső és egyedülálló „misszió” végrehajtása volt: Megtenni több mint 2.200 km (1.200 tengeri mérföld) távolságot az Adrián, s közben több mint 6.300 megfigyelést,- mintavételt,- és begyűjtést végezni, a hazai tudományos intézetek számára. Kalandokban is gazdag útjuk során az expedíció tagjai bejárták az Adria partvidékének legjelentősebb torkolatait, kikötőit, legtávolabbi öbleit és szigeteit. Munkásságuk „gyümölcsei” tudományos- és népszerű ismeretterjesztő cikkek, könyvek formájában jutottak el a magyar közönséghez – immár több mint egy évszázaddal ezelőtt. Kik voltak ezek a magyar kutatók? Merre jártak és milyen kalandokat élhettek meg?
Emlékutazásunk az expedíció útvonalának legérdekesebb – legeldugottabb pontjait járja (hajózza) végig, az SMS Najade „hajónaplóját követve”. A szépséges szeptemberi Adrián.
Vízminták mérése a Najade oldalfedélzetéről. Kép: Leidenfrost Gyula – „Keserű tenger” c. művéből
A Magyar Földrajzi Társaság Könyvtára sorozat
1. nap: A modern európai és magyar tengerkutatás hőskora
Indulás Budapestről, a Hősök-teréről reggel 06:30-kor, felszállási lehetőséggel a budaörsi úton Dayka Gábor utcai buszmegállónál (és felüljáró). Folyamatos utazás az M7, majd a horvátországi autópályán, 2,5 óránkénti pihenőkkel. Útközben a modern európai tengerkutatás néhány fejezetének, „hőskorának” megismerése: A Challenger Expedition (1872-1876); az Osztrák-Magyar Északi-sarki Expedíció (1872-1874); és I. Albert monacói herceg tengeri expedícióinak, illetve a monacói Institut és Musée Océanographique históriáinak áttekintése. Kik voltak az 1913. évi Első Magyar Adria-kutató Expedíció résztvevői? Milyen célkitűzésekkel és merre jártak? Az expedíció tagjainak bemutatása, szemelvényekkel könyveikből, illetve az A Tenger c. néhai havi folyóiratban megjelent írásaik alapján.
Fiuméhez (ma Rijeka) közeledve vázlatos ismertető Gonda Béla munkásságáról, illetve a Magyar Adria Egyesület tevékenységéről. Felkészülés Fiume látnivalóiból G.B. „A Magyar Tengerészet és a Fiumei Kikötő” c. nagyszerű műve alapján. Kora délutáni érkezés Rijekába. Látogatás a néhai Császári és Királyi Haditengerészeti Akadémia épületénél, majd a Rendező Pályaudvaron. Rövid utazás busszal a Kapucinusok kolostortemplomáig. Közös séta a Tengerészeti Hatóság palotájától a néhai Zichy mólóra (és a Stefánia rakparthoz), majd a Szapáry rakparton az Adria Palotához, a Baross kikötőhöz, s onnan a Városi színházhoz, majd az Árucsarnokokhoz. Rövid szabadidő a néhai Mária Terézia mólón.
Éj Fiumében (Rijeka)
2.nap: Tengerészeti Múzeum; Irány a Quarnero szigetvilága
Reggeli után séta a Tengeri Piacon, majd közös látogatás a Hauszmann Alajos tervei alapján épült, a Millennium évében átadott, néhai Magyar Királyi Kormányzói Palotában (Tengerészeti Múzeum). A ma is igen impozáns épület (és persze a tengeri kiállítások) közös megtekintése. Utazás Veglia / Krk szigetére, fotószünet a Fiumei-öböl látványával. (Itt tette meg próbakörét az Első Magyar Adria-kutató Expedíció hajója 1913. október 10-én.) Az SMS Najade pozíciós táblázatának, illetve útvonal térképeinek tüzetes áttekintési lehetősége, a régi olasz nevek tanulmányozásával. (Emlékutazásunk során a Najade hajónaplójának, illetve a kor írásmódjának megfelelően, az eredeti olasz elnevezéseket is használjuk.) Átkompolás Cherso / Cres szigetére. Utazás busszal a sziget borotvaéles, égbeszökő gerincén. Fotószünet a 639 m magas Sis csúcsa alatt, ahonnan egyszerre „két tenger látszik”, majd a bátrabbaknak rövid túra a hajmeresztő panorámát nyújtó gerincen. Séta Cherso (Cres) olaszos, középkori óvárosában. A város a mediterrán oliva olaj, méz és bor előállítás nagyhírű központja évszázadok óta. Késő délutáni érkezés az ókori „Kis-Szuez”, Ossero / Osor püspöki városához. A víz alá került római kikötőromok megtekintése, rövid sétával. Átjutás Lussin / Losinj szigetére, majd utazás Lussin piccolo / Mali Losinj városába. Lussin piccolo Trieszt és Fiume felvirágzása előtt az Adria hajógyártási és tengerészeti központjaként működött. Még ma is létezik néhai osztrák-magyar hajógyára, s szerény halászflottával (nagyszerű halpiaccal) rendelkezik. A festői öblökkel és hegyekkel körbeölelt mediterrán paradicsom valaha a Habsburgok legkedveltebb vitorlás és tengeri nyaraló központja is volt. Az esténként élettel teli, elegáns kikötői sétánya, rejtőzködő luxusvillákkal ékesített öblei, a Földközi-tenger térségének egyik legszebb gyöngyévé emelik. Bejelentkezés a hotelünkbe. Esti fakultatív sétalehetőség a Suncana uvala (Napfény partja) fenyvesekkel ölelt tengerparti sétányán.
Éj Lussin piccoloban / Mali Losinjban
3. nap: Lussin hajógyárában; Fakultatív delfin megfigyelés
Reggeli után üzemlátogatás a máig működő hajógyárban (Losinpljov Shipyard), majd séta és rövid szabadidő Mali Losinj óvárosában és meseszép kikötőjében. Átutazás Lussin grande / Veli Losinj máig is részben olasz nyelvű városkájába. Az osztrák-magyar hullámtörő fotózása, séta az óvárosban, majd a velencei erődtoronyban berendezett Tengerészeti Múzeum megtekintése. Fakultatív látogatás (előzetes egyeztetés alapján) a Blue World Institute delfinkutató központban, majd kb. 2,5 órás delfinles, monitor típusú, speciális motorcsónakkal. (A hajózás hossza: 2,5 óra. Részvételi díj: 25.200,-Ft/fő)
A delfinlesen részt nem vevő útitársak Veli Losinjban töltik szabadidejüket, vagy visszatérhetnek a hotelbe, ahonnan nagyszerű séták tehetőek pl. a Cikati-öbölbe. (A Habsburgok néhai „magán-öblét” az 1800-as évek második felében kezdték beépíteni luxusvillákkal és hotelekkel. A Villa Carolina fotózási lehetősége majd séta az ultramodern Hotel Bellevue kiépített strandján.). Strandolási, pipás búvárkodási lehetőség.
Éj Lussin piccoloban / Mali Losinjban
4. nap: Utazás Sebenico-ba és Trau-ba, tengeren és szárazon
Korai reggeli után indulás 07:30-kor Merag kikötőjébe. Rövid „visszahajózás” Krk szigetére, majd utazásunk megkezdése Sebenico / Šibenik városába. Útközben ismertetés az Első Magyar Adria-kutató Expedíció sebenicoi tartózkodásáról, a mára UNESCO világörökségi védelem alatt álló velencei tengeri és szárazföldi erődökről. Néhány szó a Császári és Királyi Haditengerészet (K. u. k. Kriegsmarine) flottájáról, legfontosabb kikötőiről. A városba érve látogatás a XV. századi, UNESCO világörökségi Szent Jakab katedrálisnál. Pihenő vagy fakultatív “felkapaszkodási” lehetőség az óváros fölé tornyosuló Szent Mihály erődbe. Közös utazás busszal a város előterében kígyózó Szent Antal tengeri csatornához. Bejutás gyalog az UNESCO világörökségi Szent Miklós tengeri erődbe. Koraesti indulás trogiri szállásunkra. Útközben IV. Béla király (1235-1270) mongolok előli menekülésének igaz meséjét elevenítjük fel, B. Szabó János “A tatárjárás” c. műve alapján. Trau / Trogir néhai (a magyar királyt segítő) polgárainak és mai turisztikai látnivalóinak méltatása.
Vacsora után fakultatív látogatási lehetőség taxival Trogir óvárosában.
Éj Trau / Trogir mellett
5. nap: A nyílt tengeren Lissa szigetére
Reggeli utáni indulás Spalato / Split kikötőjébe 8:00 órakor. Bekompolás a nyílt vizekre, vagyis Lissa / Vis szigetére tartó járatra. 3 órás hajózás az „Adria Máltája” fővárosának kikötőjébe. A buja zöld növényzettel fedett sziget 57 km távolságra fekszik a horvát partoktól (119 km-re Olaszországtól), félúton a Trieszti-öböl és az Otrantói-szoros között. Stratégiai szerepét már az ókori görögök és rómaiak is felismerték, s 1809-ben vált a Brit Királyi Haditengerészet (Royal Navy) adriai támaszpontjává, „Little Malta” néven. Ma is álló erődjeit (Fort King George, Tower of Duke Wellington, Fort Hoste Battery) is britek építették. Az 1815-ös Bécsi Konferencián került osztrák kezelésbe, 1866. júliusában a sziget partjainál zajlott a Lissai csata, a Császári és Királyi Hadiflotta egyik legfontosabb győzelme. A “Kis-Málta” az “Adria közepén” lévő, legtávolabbi, nyílt tengeri szigetek „bázis-kikötője”. Erre hajózott az 1913.évi expedíció is, Busi tengeri barlangjaihoz, illetve Pelagosa mélytengeri szirtjeihez… a mi utunk is erre folytatódik tehát… Kikötéskor az egyedülálló kikötői pálmaerdő, illetve festői tengerésztemető fényképezése, majd látogatás a K. u. k. Kriegsmarine oroszlános emlékművénél. Szállodai szobánk elfoglalása, majd pihenő és strandolási lehetőség. Kiadós (ingyenes) fakultatív sétalehetőség az idegenvezető részvételével az óvárosban és a kikötőben, a néhai osztrák-magyar tengeri erődhöz. Este az előttünk álló választható tengeri programok áttekintése. (A programokra előzetesen lehet jelentkezni.)
6. nap: Pelagosa óceáni mélységei
A mai napon két program között választhatunk:
1./ Egész napos szabadidő a hotel strandján és Vis városában. A busz 12:00 – 17:00 óra között viszi át a pihenőket, igény esetén Comisa / Komizsa városkájába, a sziget nyugati oldalára.
vagy
2./ Fakultatív hajózás Comisából – Pelagosa szigetére
Csomagolt reggelink felvétele, majd utazás Comisa / Komizsa városkájába. 07:00 Kihajózás a nyílt tengerre, az „Adria közepére”, a partoktól 124 km távolságra lévő Pelagosa / Palagruza szigetére. A nap folyamán többször is előkerülnek az 1913. évi expedíció résztvevőinek ide vonatkozó írásai cikkei. A csodaszép, 1400 m hosszúságú sziget Diomédész argoszi király (Odüsszeusz társa a Trójai háborúban) állítólagos temetkezési helye. Bércei 90 m magasságra tornyosulnak a végtelen kékség fölé, homéroszi eposzokba illő vadregényességgel. Óceáni mélységű környező víztömegei az Adria halban leggazdagabb területei. Palagruza egésze védett terület, számos csak itt élő növénnyel. A festői sziget tetején 1875-ben az Osztrák-Magyar Haditengerészet mérnökei tervezték és építették meg a Földközi-tenger egyik legnagyobb (s máig legszebb) világítótornyát. Kikötés a valószínűtlenül távoli szigeten, majd túra a világítótoronyhoz. A szédületes körpanoráma fotózása, a „légi felvételek” élvezete. Késő délutáni visszahajózás Vis szigetére.
(A hajózás hossza: 10-12 óra. Részvételi díj: 69.300,-Ft/fő)
7. nap: A busi / bisevoi Kék-, és Barátfóka tengeri barlangokban
A mai napon két program között választhatunk:
1./ Egész napos szabadidő a hotel strandján és Vis városkájában.
vagy
2./ Fakultatív hajózás Comisából – Busi szigetére
Reggeli után átutazás Comisa / Komizsa városkájába, Dalmácia talán leghíresebb halászati központjába. A régi tengeri életmód “felidézése” az Első Magyar Adria-kutató Expedíció résztvevőinek írásai alapján. Látogatási kísérlet a Velencei toronyban berendezett Halászati Múzeumban, majd rövid ismerkedés a hagyományos latinvitorlás halászhajókkal. Kihajózás a 15 lakosú (!) Busi / Bisevo szigetére. A 6 km2 területű mészkősziget, valaha a földközi-tengeri barátfókák egyik utolsó élőhelye volt. (Az 1913. expedíció tagjai is fókák begyűjtése célján látogattak ide.) A sziget csodái a fehér falakban kialakult 24 m hosszúságú, 15 m belmagasságú Kék-barlang, illetve a Barátfóka-barlang. Látogatás a barlangokban, úszási lehetőséggel a különleges kék “varázsvilágban”. Pihenő, úszás a Porat-öböl strandján, majd a sziget nyugati, nyílttengeri oldalának körbehajózása. Visszahajózás Komizsára, megérkezés után fürdőzési lehetőséggel a reneszánsz stílusú, Kalózok Miasszonyunk temploma csodaszép strandján, a régi, osztrák-magyar halkonzerv üzem oldalában. Koraesti visszautazás Vis-be.
(A hajózás hossza: 3,5-4 óra. Részvételi díj: 32.000,-Ft/fő)
Felkészülés a másnapi korai kihajózásra.
Éj Lissa / Vis szigetén
8. nap: Spalato és Trau UNESCO világöröksége és hajózási múzeuma
Csomagolt reggelijeink átvétele majd 2 perces buszozás a kikötőbe. 05:30-kor kifutó kompunk 08:00 órára érkezik Split kikötőjébe. Helyi idegenvezetőnk 2 órás séta során mutatja meg a Diocletianus római császár (284-305) palotájából kialakított UNESCO világörökségi óváros ókori, illetve középkori műemlékeit. Néhány igaz mese az Árpád-házi és Anjou uralkodók Velence elleni háborúiról, a Magyar Királyság és a Serenissima Dalmáciáért folytatott évszázadokon átnyúló versengéséről. Az 1913. évi magyar tengerkutató expedíció ide vonatkozó eseményeinek vázlatos áttekintése, majd látogatás a Hajózási Múzeumban (Pomorski Muzej Split). 1,5 órás szabadidő a pálmasoros Riván, majd utazásunk megkezdése Trau / Trogir óvárosába.
Trogir teljes óvárosa UNESCO világörökségi védelem alatt áll. Informatív városnézésünk időtartama kb. 1 óra. A rendelkezésre álló időtől függően, illetve a csoport közös döntése alapján töltjük délutánunkat, koraesténket a városban, majd jelentkezünk be szállodánkba.
Éj Trau / Trogir mellett
9. nap: Hazautazás
Kényelmes reggeli, majd hazautazásunk megkezdése. Az Első Magyar Adria-kutató Expedíció- és 110 éves évfordulós emlékutazásunk eredményeinek áttekintése. Jövő évi „A türkizkék Adria zöld szigetei” tanulmányi kirándulás útvonalának felvázolása a buszon. Budapestre érkezés a késő esti órákban.
Részvételi díj reggelivel | 387.000,-Ft |
FAKULTATÍV TENGERHAJÓZÁSOK | |
Blue World Institute delfinles (előzetesen fizetendő) | 25.200,-Ft |
Busi / Bisevo hajókirándulás (előzetesen fizetendő) | 32.000,-Ft |
Pelagosa / Palagruza hajókirándulás (előzetesen fizetendő) | 69.300,-Ft |
Belépők (helyben fizetendő) | 12,-EUR |
Stornó biztosítás | 2,5% |
Baleset,- Betegség,- és Poggyászbiztosítás | köthető |
1 ágyas felár: 93.000,-Ft
TUDNIVALÓK:
– Fürdőruhát, strandfelszerelést, naptejet hozzunk magunkkal.
– Szállodáink nevét, elérhetőségét az érdeklődőnek írásban is megadjuk.
– A programok sorrendje változhat.
– A fakultatív hajózások előzetes befizetése a hajók csoportos foglalásához nélkülözhetetlen.
– Palagruza / Pelagosa nyílt tengeri terület, 2,5 óra távolságra Vis / Lissa szigetétől. Ezen a fakultatív hajós programon maximum 30 jelentkezőnek lehet helyet biztosítani – a beérkező igények sorrendje alapján.
– Tengeri viharok esetén (a kikötői hatóságok tiltása esetén) a fakultatív Palagruza nyílt tengeri hajózás helyett Vis / Lissa szigetkörútra indul a csoport.
Az 1 éves Magyar Földrajzi Társaság tagság az emlékutazás részvételi díjának el nem választható része. A Társasági tagság és az 1 éves A Földgömb magazin előfizetés átruházható.
Az SMS Najade kutatóhajó. Kép: Leidenfrost Gyula – „Keserű tenger” c. művéből
A Magyar Földrajzi Társaság Könyvtára sorozat