Dalmatia Altissima

Az Adria legtávolabbi szigetein  

Időpont: 2026. május 22-29.
Utazás:  50 fős különbusszal
Szállás: 3*** és 4****-os szállodák 2 ágyas szobáiban
Ellátás: Reggeli, (Hvar-szigetén 2 estén vacsora) – Fakultatív vacsora előzetesen igényelhető
Létszám: Min. 40  fő + 1 fő szakvezető
Tudományos vendég: Dr. Kubassek János, a Magyar Földrajzi Múzeum címzetes igazgatója

„Ha elég szerencséd van, hogy a tengernél élj – elég szerencsés az életed.” Rachel L. Carson (1907-1964) amerikai tengerbiológus

Dalmácia legtávolabbi szigeteire visz utunk. Az egyébként ismerős Adria – legkevésbé feltárt, így-hát mégis,- és máig is titokzatos „mélységeibe”. Zárában (ma Zadar), a napsütötte tartomány néhai fővárosában kezdjük ismerkedésünket a letűnt korok tengerjáró népeinek és a Magyar Királyság hatalmi harcainak történeteivel, majd kompokra és hajó(k)ra szállva indulunk a legmesszebbi, kékesen sejlő földdarabok irányába. Körutazásunk során felfedezhetjük, kik voltak azok az ókori és középkori hajósok,- telepesek, akik máig meghatározó emlékeket, kulturális jegyeket hagytak ebben a páratlanul szép szigetvilágban. Felidézhetjük Tengerfehérvár,- Fárosz,- Cittàvecchia,- Melena Korküra,- Vallegrande,- Lagosta vagy Spalato… igaz meséit, illetve beazonosítjuk, hogy tulajdonképp mik is ezek a helyek. (?) Hol voltak – vagy hol vannak ma egyáltalán?
Nyárköszöntő felfedező utunk ráadásul május utolsó napjaira esik, amikor már melegszik a tenger – de még elviselhetőek a parti hőmérsékletek, a városi,- vagy természetben tett séták során.

1. nap: Irány Dalmácia
Találkozó reggel 6:00 órakor a Hősök-terén (Műcsarnok oldalában lévő buszparkoló). 6:30-kor indulás, majd utazás az M7 autópályán, ezt követően Horvátországon át a Zágráb – Karlovac – Zadar autópályán.  Menet közben vázlatos ismertető Dalmácia földrajzi képéről, s annak történetéről az ókortól – napjainkig. Pár szó a dalmát városállamok és a középkori Magyar Királyság jogviszonyáról, illetve, hogy hogyan vált a tartomány 1815-ben a Habsburg-ház királyságává (Regno di Dalmazia). Felkészítés Zára (Zadar) látnivalóira a buszon, a városban történt legismertebb anekdoták felelevenítésével.  Zára birtoklásáért évszázadokon át háborúztak a magyar uralkodók és a Serenissima, vagyis a Velencei Köztársaság.  Az utóbbi építészeti emlékei és nyomai mindenütt félreismerhetetlenek (s UNESCO világörökségi védelem alatt állnak) a néhai sziget-óvárosban, amit ma már utak kötnek össze a szárazfölddel. Séta a Szűz Mária templomhoz és női bencés kolostorhoz. A harangtorony és Könyves Kálmán 1105. évi feliratának fényképezése. Látogatás az egyházi kincstárban, Kotromanics Erzsébet magyar királyné (Nagy Lajos felesége) koronájának megtekintésével. Látogatás a Szt. Ferenc kolostortemplomban, ismertetővel Nagy Lajos (1342-1382) Velence ellen vívott háborúiról. Az 1358. évi Zárai béke másolatának megtekintése (Velence ebben elismerte, hogy örök időkre lemond az Adriai partokról a magyar korona javára). Szt. Simon ezüst ereklyetartó koporsójának megtekintése, az azonos nevű templomban. (kb. 20 m-re közelíthető meg.) A 197 X 110 cm méretű rendkívüli ötvösmunka Nagy Lajos királyt, leányait és a magyar tengeri flottát is ábrázolja. Este szabadidő.

Éj Zadarban

2. nap: Tengerfehérvártól – Paros chora emlékeiig
Reggeli indulás Tengerfehérvárra (Biograd), az Árpád-házi királyok koronázó városába. Útközben ismertető az Adria-tenger természeti kincseiről, vízrajzáról. Biográdhoz közeledve igaz mesék Könyves Kálmán (1095-1116) király életéről, horvát-dalmát királlyá koronázásáról és az általa kialakított „pacta conventa” – a magyar-horvát megegyezés rendszeréről. Séta és fényképezés a mára teljesen átépített, modern Biográd tengerparti óvárosában. Továbbutazás a drámai szépségű, 1.600 m fölé tornyosuló Biokovo (“a Dinári-hegység tengeri fala”) vonulathoz, a 60 km hosszúságú Makarska Riviera központjába, Makarskába. Az ókori római Tabula Peutingeriana hajózási térképen Muccurum-ként szereplő kikötő évszázadokon át Velence és az Oszmán-birodalom tengeri versengésének fő színpada volt. Óvárosa és kikötője ma is egy “darabka Velence”, a partvonal fölé tornyosuló fehér hegyek magassága, különlegessége a hihetőség határait súrolja. Séta az óvárostól a Szent Péter világítótoronyig, a Riviéra legszebb panorámaival.
Délutáni utazás Drvenik kikötőjébe. Behajózás Hvar-szigetére (görögül Pharos; olaszul Lesina). A 68 km hosszúságú sziget a Földközi-tenger egyik legtermékenyebb, stratégiai fekvésű földdarabja. Pharos városának ókori görög alapítóit a Stari Grad-síkság termékenysége vonzotta ide Kr.e. 384-ben, míg Lesina az ideális geopolitikai helyzete következtében vált a velencei Domini da Mar bástyájává. Átutazás a szigeten Stari Grad városába, néhány szóval az UNESCO világörökségi védelem alatt álló, 75 parcellára osztott ókori görög chora művelési rendszerről és a másnap kora reggeli romos akropolisz mászási lehetőségről. Esti érkezés tengerparti szállásunkra.

Éj Stari Gradban

3. nap: A Serenissima emlékeinek bája: Hvar-sziget körutazás
Reggeli előtt fakultatív túralehetőség az ókori görög akropolisz romra (Purkin kuk – 2,5 óra, oda-vissza). „Légifelvétel” készítése az UNESCO világörökségi chorák-ról. 

Reggelink elfogyasztása után utazás Hvar kikötővárosába. Menet közben térképek megtekintése a buszon a Serenissima Velencétől – Lesinán (Hvar) át, Krétáig és Ciprusig kiépített legnagyobb haditengerészeti támaszpontjairól. Néhány szó a mai UNESCO világörökségi védelem alatt álló XVI-XVII. századi, az adriai térség védelmére épített erődökről.   Közös séta Hvar velencei kikötőjében és főterén: Loggia és az Óratorony – Arsenal és az 1612-ben megnyitott Színház – Szent István katedrális és a Püspöki palota. Séta a velencei kikötőfalak mellett a Ferences kolostortemplom irányába, a „kikötőt őrző” hatalmas velencei fellegvár (Spanyol erőd) fotózásával. Szabadidő a kikötőben vagy séta a Spanyol erődbe, az alattunk elterülő város és a Pakleni-szigetek (olaszul Isole Spalmadori) nagyszerű látványával. Utazásunk folytatása Jelsa (olaszul Gelsa) kikötőjébe. A meseszép kikötőváros védett, nagyszerű természetes kikötőjének köszönhetően vált Velence egyik fő adriai hajóépítő műhelyévé. Mára nyugalmáról, lassú pillanatairól, csendjéről nevezetes. Délutáni visszatérés Stari Gradba, séta az ókori eredetű, igen régi utcácskákban.

Éj Stari Gradban

4. nap: Dalmatia Altissima – Behajózás Lagosta szigetvilágába
(Figyelem! Buszunk Hvar-szigetén marad. Gyalogosan utazunk a kompon.)

Délelőtti szabadidő és strandolás után 15:00 körül felszállás a TPLine kompjára, majd 2,5 órás hajózás Lastovo-szigetére (olaszul Lagosta), Dalmácia legtávolabbi és legdélebbi szigetvilágába. Lastovo 47 sziget és szigetecske összessége, vizei 200 km2 területen a Lastovo Szigetvilág Natúrpark (Park prirode Lastovsko otočje) védett zónájába tartoznak. A szigetvilág tengeri jellegű mediterrán klímájának köszönhetően az évi napsütéses órák száma itt 2.761 óra (Magyarországon ez 1.700-2.050 óra). A strandidény május közepétől – november elejéig tart… igaz, a teljes lakosság száma 900 fő… A „legtengeribb és legmediterránabb” szigetvilág múltja is különlegesen egyedi: 1252-től tartozott a néhai Raguzai Köztársaság birtokaihoz, döntően itáliai eredetű lakossága halászatból és tengerjárásból élt. A napóleoni háborúk idején, Raguza francia megszállásával került Franciaországhoz, majd a Royal Navy és az Egyesült Királyság átmeneti fennhatósága alá. A Szent Szövetség határozatával 1815-ben került osztrák kézbe, hogy az I. Világháború végeztével Olaszországhoz kerüljön, bő két évtizedre. Lagosta és a hozzá tartozó Cazza (ma Susać) olasz lakói Josip Broz Tito hatalomra jutásakor „tűntek el” szigetvilágból, ami jugoszláv katonai-haditengerészeti területté vált. A jugoszláv haditengerészeti jelenlét két nem várt eredményt is hozott: 1./ a szigetvilág kimaradt minden építkezésből és turisztikai fejlesztésből; 2./ a tenger élővilága sokkal gazdagabb maradt.
A késő délutáni érkezés után rövid utazás Ubli kikötőjéből Pasadur lakott öblébe, a sziget egyetlen szállodájába. Bejelentkezés után strandolási,- és/vagy séta lehetőség a hotel körüli öblök valamelyikében.

Éj Lastovo-szigetén

5. nap: Lastovo – Uvala Lucića
Reggeli után 10:00 órakor elindulás Lastovo 350 fős hegyi városkájába. Séta a település feletti piciny erődhöz, a 360°-os panorámák élvezetéért. Városnézésünk folytatása a városka legfontosabb templomainál, s néhány különleges kémény megtekintése, közben a település múltjának vázlatos áttekintése Bíborbanszületett Konstantin (908-959) korától az utolsó olaszok kitelepítéséig. „Alásétálás” Uvala Lucića meseszép öblébe, pihenéssel, tájkép-fotózással.  Rövid séta a Szent Mihály tengeri kápolna hullámtörővel védett kikötőjébe, majd strandolás. Délutáni feljutás gyalog Lastovo/Lagosta felsővárosába, majd visszautazás szállodánkba.

Éj Lastovo-szigetén

6. nap: A régi Cazza szigetének szikla-csodái
A mai napon két különböző program közül választhatnak a résztvevők:

1./ Pihenő, strandolás és könnyű séták a szállodához közeli öblökben, illetve hegyekre.

vagy

2./ Egész napos fakultatív hajókirándulás a Struga-fok alatti vizeken, illetve Suŝac-szigetére.

Hajókirándulásunk első szakasza a sziget déli partjainak szikláihoz vezet, az 1839-ben 70 m magasra épített Struga-fok világítótoronyhoz.  Rövid úszási lehetőség után továbbhajózás a drámai szépségű sziklás partjairól híres Suŝac-szigetéhez. Régi, olasz nevén Cazza az adriai mélytengeri halászat egyik utolsó helyszíne, 13,7 km hosszú, fehér sziklafalakból álló partvonallal, 200 m-ig emelkedő csúcsokkal, 1880-ban átadott világítótornyával, egy több mint 100 m (!) magas sziklán. Kikötés, séta a toronyhoz, úszási lehetőség. Néhány szó az Első Magyar Adria-kutató Expedíció itt megélt 1913. októberi élményeiről, Leidenfrost Gyula a Tenger magazinban közölt beszámolója alapján. Délutáni visszahajózás szállodánk öbléhez.

Éj Lastovo-szigetén

7. nap: Hajózás az UNESCO világörökségi dalmát városokba, Splitbe és Trogirba
Dobozos reggelink felvétele, majd hajnali elhajózás Split irányába. Az 5 órás hajózás során két alkalommal is „összeül” a csoport, hogy felkészülhessünk Split (olaszul Spalato) múltjából, illetve a város UNESCO világörökségi látnivalóiból. Hosszú hajózásunk érinti Vela Luka kikötőjét is (Korcula), amit csak a fedélzetről tudunk fényképezni, a rövidke kikötési idő miatt. A többszintes fedélzeten az étkezés megoldott (bár és étterem is található).
Érkezés után bőröndjeink bepakolása buszunkba, majd séta az ókori-középkori városmagban, Diocletianus (284-305) római császár palotájának falai között. Sétánk során közösen a Szent Dominus katedrális bejárata feletti Árpád-házi hercegnői (Katalin és Margit, mindketten IV. Béla lányai) szarkofágokat tekintjük meg. Ezt követően séta lehetőség az idegenvezető részvételével a legfontosabb UNESCO világörökségi látnivalókhoz, egészen a napóleoni megszállás idején kialakított Köztársaság-térig. Délutáni továbbutazás Trogir (olaszul Trau) UNESCO világörökségi óvárosába. IV. Béla menekülése,- és az 1241/1242. évi magyarországi tatárjárás eseményeinek felidézése, közös séta, majd szabadidő Trogirban. Koraesti bejelentkezés közvetlen tengerparti hotelünkbe.

Éj Trogir mellett

8. nap: Úton Pannóniába
Reggel úszási lehetőség az Adriában. Reggeli után hazaindulás de. 10:00 órakor. Utazás autópályán, rövid pihenőkkel. Hazautazás busszal Budapestre, megérkezéssel este.

Részvételi díj reggeli ellátással 358.700,-Ft
BBP biztosítás köthető
Belépők  27,-EUR
Fakultatív vacsora 5 alkalommal 90,-EUR
Stornó biztosítás 2,8%
Komp,- és katamarán hajózások A részvételi díjban
1 ágyas felár: 420,-EUR
Egész napos fakultatív hajókirándulás  ,- EUR
Egész napos fakultatív Struga-fok & Suŝac-sziget hajókirándulás: díj december hónapban

 SZÁLLODÁINK:
1./ Zadar: Amare Hotel 3***
2./ Stari Grad: Hvar (Places) Hotel by Valamar 3***
3./ Pasadur: Hotel Solitudo Lastovo 3***
4./ Trogir: Hotel Medena 3***